Followers

Butter Bread Pudding Rita Rudaini menggunakan Pemanggang Ajaib..Amboi Sangat Ni!

10:33:00 AM


sebenarnya banyak entry lagi peram dalam draf tapi kak fink dulukan yang ni
sebabnya entry lain kena berfikir sikit bahaha..entry makanan lebih indahkan
aku ni jenis tak pergi bazaar ramadhan..tak sanggupppp beramai ramai di situ
dengan kembar..dengan abg ngah yang terlompat lompat tu..eh lupakan jer la

tapi tekak teringin juga nak makan benda manis manis sikit masa berbuka
so ternampak bread butter pudding ni masa scroll instagram hikhikhik..
makanya petang lepas amik abg long dari sekolah..terus teruja nak buat..
bahan bahan senang sajooo uols..meh tengok resepi dekat bawah ni:


bread butter pudding:
3 - 4 cawan susu segar
4 biji telor
5 - 6 sudu gula pasir
1 sudu kecil esen vanilla
sekotak kecil kismis atau badam 
12 keping roti potong
sedikit butter

cara caranya:
blend semua bahan..susu segar, telor, gula pasir & esen vanilla tadi dalam blender
kak fink tak de mixer..guna blender pun boleh huhuhu..janji sebati dan sekata uols
pastu susun roti potong tadi dalam pemanggang ajaib..potong kecik kecik..
roti tu aku sapu dulu dengan butter..kasi lemak lemak sikit rasa dia nanti..


sebelum letak roti dalam pemanggang ajaib tu jangan lupa salutkan dengan butter
supaya nanti tak melekat dan lebih garing rasanya..lepas tu tuang bahan yang diblend
taburkan kismis merata rata dalam pemanggang ajaib tu..bakar selama 30-45 minit
dah siapppp uols..lepas tu jangan lupa sos kastard untuk rasa lebih lelemak mihihi

sos kastard:
3 - 4 cawan susu segar
2 sudu tepung kastard
3 sudu gula pasir
1 sudu kecil esen vanilla


aku blendddd juga semua bahan bahan atas ni...lebih senang nanti tak berketul
kacau selalu masa atas api  tu ya..api kecik jer..tak lama pun masa masak sos ni
ada la dalam 10 minit jer..sampai dah agak likat tu dah ok la tu..jangan pekat sangat
lepas dah masak sejukkan dalam peti..baru nanti nak makan sejuk jer dekat tekak tu


dah siap semuanya..boleh la dihidangkan dalam pinggan bersalut dengan sos kastard
lagi nak heaven..marilah letak eskrem macam Rita Rudaini buat hakhakhak..
masa berbuka tu..abg long makan dia cakap..ya Allah mama sedapppnyerrrrr..
boleh meniaga la macam ni..gelak kepit kepit please mama..oh puas hati anak suka

tenkiu kak Rita..eskrem tu memang buat sedap kecur kecur gitu..
imaginasi jangan hover sangat masa baca tu..korang puasa tak hahaha



You Might Also Like

20 828 PinKy PinKo say Hi!

  1. oittt ni mmg entry menggoda ni huhu...

    ReplyDelete
  2. I hateeeeeeee u akak diya hahahha juju pun ada pemanggang ajaib...tp tak pernah ajaib cm ni hahahha

    ReplyDelete
  3. hek hek...dan dan terus rase nak buat !

    ReplyDelete
  4. Akak pun pernah buat...yg penting sng..anak dan hubby akak memang suka sgt...ayt tu kebetulan sama je dgn yg husband akak pnh ckp..."boleh meniaga la kalau macam ni"..hehe

    ReplyDelete
  5. Wah..memang menggoda..sedap plak nmpk tu

    ReplyDelete
  6. alamak sedapnya, mesti nak buatlah petang ni

    ReplyDelete
  7. Alalalala...indah sungguh kejadian puding + eskrem ni hoiii...

    ReplyDelete
  8. Tergoda tgk gambar tu😋😋😋😋

    ReplyDelete
  9. saya suka kalau puding roti macam ni..ada orang buat puding roti main koyak2 je rotinya..tak senonoh dan nampak selekeh kejadian puding dia tu..kalau macam ni cantik je,kita pun berselera sikit nak makan..heheh

    ReplyDelete
  10. Tu dia..seumur hidup dok penah lagi rasa puding roti ni..heheh

    ReplyDelete
  11. Eh macam kena cuba je..dah ramai gak blogger dok share ni

    ReplyDelete
  12. tambah pula eskem atas die , mak aiii !!! sib baik bukak entry ni malam2 hikhikhikhikhikk

    ReplyDelete
  13. i ada pemanggang ajaib tu...first main item dah ada.. next nak cari bahan.. thanks for sharing

    ReplyDelete

Please have some respect and be courteous when you comment in my blog =)

Thanks peeps!