* saat saat akhir..masih mampu menunjukkan kasihmu ibu.. | Pinky Momma

❀✿ PinKy Hearts ✿❀

❀✿ celoteh manis MISS LIBRARIAN ✿❀

❀✿ entry TERKINI Pinky MoMMa ✿❀

Wednesday, November 21, 2012

* saat saat akhir..masih mampu menunjukkan kasihmu ibu..


dari onkologi kami tunggu mak dihantar ke ICU..sebab peralatan di onko tak mencukupi
hanya ICU yang ada peralatan yang lebih canggih..tapi ICU tak de kekosongan masa tu..
ada doktor cadangkan..untuk transfer mak ke hospital lain..kalau mak tak sakit, tak pe..
tapi ini kritikal..bukan itu akan memudaratkan mak lagi ke? tapi kami bersyukur sangat..
doktor yang pegang kes mak sangat kerja keras fight untuk mak pergi ICU di HUKM juga..

alhamdulillah dalam pukul 3 petang mak dapat ke ICU..masa ni mak separa sedar..
memang sengaja doktor bagi keadaan mak begitu sebab kalau dia sedar..dia akan meronta
tangan mak terpaksa diikat di tepi katil supaya dia tak tarik wayar wayar di tangan :(
pandang muka mak, air mata dah jadi teman setia masa ni..tak sanggup nak tengok..
mak kena ikat macam tu..tapi apakan daya daripada mak tarik dan cabut wayar nanti

dengan mulut di masukkan tiub..ya Allah..kenapa mak mesti melalui semua ini..
kalau hilang pertimbangan..memang rasa nak jerit panggil mak sekuat hati..berat sangat..
perasaan nak peluk mak sangat membuak buak..dalam hati masih yakin mak akan sihat..
sebab kami tahu semangat mak kuat..kami nampak..dia memang fight untuk sihat.

memang tak terdetik pun kat hati ni mak akan pergi..pegang tangan mak dan bisik..
kalau mak dengar suara ayong..mak genggamlah tangan ayong mak..tolong mak..
dalam keadaan dia yang separa sedar..mak genggam tangan ni..kasihmu ibu..
masih menggunakan tenaga yang bersisa untuk pegang tangan anak dia..

mak dengar suara ayong tapi ayong tak dapat nak dengar suara mak..ya Allah..
sempat bisik lagi di telinga dia..cakap semua orang yang dia sayang ada kat sini..
semua orang akan temankan mak..mak kena kuat..cucu cucu mak tunggu mak..
dia gengggam jer tangan..seolah olah mak faham dengan apa yang aku cakap..

doktor tak bagi kami tunggu..dan minta kami balik untuk rehat..apa apa mereka akan call
membayangkan diri pun tak mandi dari semalamnya..kami semua balik bersihkan diri
tak sangka ada call dari doktor pada pukul 2.30 pagi 8 November tu..berkejar ke ICU..
sampai sana..doktor kata..diaorang dah try semaksimum mungkin tapi keadaan mak 
masih tak menunjukkan tanda tanda positif..pernafasan makin teruk dan rendah..

doktor bagi cadangan sama ada kami nak bagi mereka pump jantung masa tu ..
tak tau istilah doktor panggil apa..tapi kalau buat pump tu ada risiko untuk mak
sebab doktor sendiri tak nak jamin even 50% pun pernafasan mak akan ok balik
sebaliknya mungkin tulang rusuk dia akan patah sebab mereka akan buat sekuatnya

mendengarkan perkara perkara yang akan menyakitkan mak lagi..kami tak sanggup
dan cuba tanya doktor boleh ke cucu cucu dia masuk..and doktor kata boleh
untuk case case seperti ni..ICU benarkan kami masuk lebih dari 2 orang..
terus call encit papa suruh datang dengan adik ipar and anak anak masuk ke ICU

diaorang sampai dalam bilik mak dalam pukul 4 pagi..tak lama lepas tu..
mesin tu tunjuk no. 0..nurse terus call doktor..dan tepat 4.15 pagi 8 November 2012
doktor sahkan mak pergi buat selamanya..saat paling sakit sepanjang aku bernafas..
terlalu sakit dan perit untuk orang yang pernah melalui saat saat ini..

yang paling sayu..bila betul betul kami semua berkumpul disisi mak pagi tu..
bila ayah, kami adik bradik, menantu, cucu dan adik lelaki tunggal mak di situ..
masa tu lah mak menghembuskan nafas terakhirnya..mak tunggu semua rupanya..
baru dia pergi..lutut rasa lembik..mak tak cakap apa apa pun mak..
tapi genggaman tangan mak cukup buat diri faham apa yang mak nak sampaikan

diri rasa bersyukur bila dapat mandikan mak dengan tangan sendiri..sebak sangat
biasanya..lepas mandikan dia tiap pagi dan petang..dia selalu tanya balik..
ayong..mak wangi tak? dan aku akan cakap..mestilah wangi..tak macam tadi..
masam kelat..ni dah boleh cium cium sambil gelak gelak dengan mak..

tapi masa mandikan mak..masa tengah kafankan..aku pegang umbun mak..
dan cakap dalam hati..mak..mak dah wangi..cantik mak ayong..dah bersih
tapi kali ni tak de gelak tawa..tak de kata kata gurau antara kami...
cuma hanya hati berkata kata seorang dan mak masih di situ membisu :(

aku pernah sakit keguguran 2 kali tapi tak sesakit merindui arwah mak..
moga Allah beri aku kekuatan dalam menghadapi ujian selagi dipinjamkan nafas..
semoga kita akan dipertemukan mak di syurga Allah..insyaAllah..
masa tu, ayong akan peluk mak sekuatnya dan nak dengar mak berkata kata..

mak seperti berehat dan tidur saat pemergiaannya..terima kasih ya Allah..



41 comments:

Gieyana said...

sebaknyer membaca..moga awak kuat mengharungi liku2 seharian walaupon tanpa mak awak dsisi..moga arwah makcik tenang disana..

Ratu Hatiku said...

Sedihnya...berat mata mandang berat lagi bahu yg memikul... Semoga terus tabah dan semoga maknya d tempatkan d kalangan org2 yg beriman...Amin

InaAchik said...

cried...

bertabahlah wahai kakak...
aku tiap hari memikir tentang kamu...
bagaimana kamu... sihatkah kamu...
tapi aku tak berani nak call kamu...
aku taknak ganggu kamu...
aku rasakan waktu ini, kamu perlukan masa peribadi kamu...

rindu kamu...
big hugs!

Kak Izan said...

insya Allah kita juga akan menyusul nanti... tabah yer...

MizzTina said...

kakkkk, sebak sgt baca entry ni.. siyes..


bertabah kak..

Zura@Iwan said...

saya nangis dear...

kisah ko mengingatkn aku kpd kisah penderitaan arwah Mil , beliau menderita selama sbln dear tanpa boleh bercakap...lagi tak tahan kan...huhu..

semoga ko tabah...aku tahu bkn mudah utk menerima ni semua...sampai bila2 kita tak akan lupa ibu tersayang...

cik fadh said...

sayunyer hati bace..smoga akk n keluarga kuat yer dan semoga roh arwah sentiasa dicucuri rahmat..aaminnn

ADZA IRDAWATI aka MAK DARA said...

Mak Dara amat memahami perasaan itu.. Ayah mak dara juga baru sja meninggalkan Mak Dara pada 8hb Okt lalu... Saat saat akhir mereka seperti juga saat saat terakhir kita.. serasa saat saat terakhir seakan saat detik terhenti.. dunia menjadi gelap.. hanya tuhan sahaja yang tahu... banyakkan bersabar ya sis.. kini doa pengikat kasih sayang antara kita dan mereka.. AL FATIHAH..

Mila Ahmad said...

Sebaknya saya baca kak, seolah-olah membayangkan mak saya yang pergi.. semoga akak terus kuat dan tabah menghadapi dugaan. Al-Fatihah buat arwah emak akak :'(

Cik Puan Tqah said...

akak.. sedihnye..siyes.. saya pernah kehilangan nenek..mungkin tak sehebat kehilangan ibu.. menitik air mata kt opis baca entry akak.. semoaga roh mak akak ditempatkan dikalangan orang yang solehah..amin..

...sWeeT uMi... said...

salam momma...tak tertahan air mata ni baca entry momma tiap kali, tak mampu nak tinggalkan jejak...bila baca entry momma spontan umi teringankan arwah mama umi yg telah pergi seawal usia 42 tahun, meninggalkan kami semua...tmbh sedih bila teringat time tu adik umi yg bongsu masih menyusu dada seusia sethun setengah...bersabarlah wahai momma, umi doakan arwah sentiasa dicucuri rahmat dan aman damai di sana... (peluk momma ketat2)

Dylla Abas said...

sumpah nangis baca entri ni..sedih =(

bersabarlah dgn dugaan Allah ni..semua yg hidup pasti akan mati..insyaaAllah,moga arwah mak PM ditempatkan di kalangan hamba2-Nya yg solehah..amin..

Rin Saharina said...

kak, rin crying while reading entry kak ni.sedihh =(

Al fatihah untk mak akak.semoga arwah ditempatkan dikalangan org2 yang beriman disisiNya.

Siti Shuhadah said...

SABAQ BANYAK YER KAK... SEBAK SGT.. XTAU CAMNA NAK BAYANGKAN KALAU SHU DI TEMPAT KAKAK...

AL-FATIHAH UTK ARWAH MAK AKAK...

ameris said...

lap2 air mata. sedey sgt.
kamu sangat tabah wahai nadia.

Nurul Syafiqa said...

al fatihah... sedih sgt.. lau sye kat tmpt akak pun menangis gak.. harap akk tabah.. doakan arwah tenang disana

Cik Nurul Siezuka said...

Sabar yer kak.. Menangis Nurul baca ni.. Al-Fatihah..

THE LEKAT LEKIT STORY said...

saat2 terakhir brsama org yg plg kita syg kdg2 menjadi saat plg manis juga pahit dlm 1 masa.. apapun, sbg manusia kita x dpt lari dr sedih rindu.. tp itulah Janji Allah dgn hambaNya. smpai masa dia ttp akan pergi.. semoga tabah & al fatihah buat arwah ibu

RATU QASEH SAIFUDIN said...

sedih..=( kebetulan pulak..baru je buat entry pasal kehilangan jugak..=(

takziah utk momma and family..semoga arwah tenang disana denganNya..alfatihah

:: Mrs.Eady :: said...

huwaaa..... :(

PinkUmmi said...

sedihnye...semoga akak sekeluarga terus tabah

azeanty anuar said...

im proud of u sis...
nothing much dat i can say..

Allene said...


Ya ALLAH.. semoga akak dengan family tabah...

mawarPuteh said...

sebaknya..hampir menitis air mata. syukur mak saya masih bernafas didunia ini.. semoga roh ibu pinky ditempatkan bersama2 dengan orang2 yang beriman..aminn.

Anum said...

sedihnya

Pu3 Bibah Cun Melecun said...

bertabahla wahai kakak pinky..

sesungguhnya Allah adalah perancang terbaik dalam dunia ni...

biarla arwah pergi daripada terseksa menanggung hidup didunia..

Al-Fatihah...

Mimy Hamid said...

bergenang air mata aku membaca nya...aku ada plan ngan aty nak melawat ko tp tak sempat kebetulan anak aku demam..Insha Allah ada kelapangan aku nak sangat jumpa ko..nak hugs...crying...

Mama Mya said...


Salam Takziah diatas pemergian Ibunda Tercinta.
Semoga tabah menempuhi hari-hari seterusnya. Saya tak boleh tahan air mata nie terus mengalir bila membaca setiap baris ayat yang disusun.

Semoga Roh Nya di cucuri rahmat. Amin.

boni kacak said...

kak...sabar ye kak.... saya sebak sangat baca kisah ni..... tak tau saya nak komen apa...... sebab saya rasa sangat2 sedih.... saya harap akak tabah dan sabar ye... banyakkan sedekahkan ayat2 suci kepada mak akak.. kerana doa dan sedekah2 dari anak yang soleh dan solehah sangat dia perlukan sekarang...

maszull said...

assalamualaikum diya...memang sedih kalau kita kehilangan org tersayang lebih2 lagi ibu tersayang...:(

aTy _faRed~ said...

Aty tau rase kehilangan..adik lelaki..pon sampai skrg tak boleh terime...nikan pulak mak...nanges aty saat ni...

iezza_ummi@aminammarzarif said...

....#lapairmata#......

Sebak baca enty ni nadia.lg sebak bila teringat my parents now sedang uzur dirumah especially my father...buah pinggang dia dh rosak.Sy xbolah bayangkan keadaan sy tika melalui saat perpisahan.Ya allah...kau panjangkan la umur kedua ibu & bapaku...

Sabar ye nadia...itu je nasihat yg boleh sy bagi sbb sy sdiri sebak membacanya apatah lg nadia yg menghadapinya...

Al-fatihah untuk arwah ibu nadia...

cik nur said...

ya allah sis sebak sangat bila baca
sabar la es sis insyallah allah tahu yg terbaik utnuk hamba nyer :)

Namee Roslan said...

sedihnya bila baca. tak dapat bayangkan kalau tejadi kat diri ni.akak tabah ok. kita doa untuk mama akak! amin.

Huda said...

sedihnya bila baca ni, sedih sangattttt..Alfatihah..

Myra Jay said...

Tabahkan hati kuatkan semangat ye..

Sedekahkan al Fatihah moga roh arwah dicucuri rahmat Ilahi

EmA said...

sebaknya...tak dpt dibayangkan situasai sebenar..moga arwah mak di kalangan orang2 yg beriman...AL-Fatihah

Bonda Ryan said...

takziah sekali lagi kaka. saya yang terdahulu 103 hari melaluinya nih pun sampai sekarang sukar utk mnerima.apatah lagi kaka yang masih baru. teruslah tabah dan percaya bahawa ibu2 kita dah sihat walfiat di sisi yg lbih myayangi mereka. tiada kesakitan lagi...tiada derita lagi. Al Fatihah buat kedua2 bidadari syurga kita :(

Yanie Andierah said...

Ya Allah nangis yanie baca :(

-Sara- said...

kasih ibu sampai ke syurga..

uNa said...

ga tabah sentiasa hendaknya..mertua una dulu pn macam 2 jugak..anak2 menantu sume sampai, beliau pun hembuskan nafas terakhir..kanser servik..sayu je..

link within

 

Copyright © 2011 Reserved to Pinky Momma Design with love by CikBulat